top of page

ලොව ප්‍රබලතම සන්නිවේදන මාධ්‍ය හදුනා ගනිමු


වෙළඳ ප්‍රචාරණය සන්නිවේදන ක්‍රමයකි. එය ලෝකයේ ප්‍රබලතම සන්නිවේදන මාධ්‍ය ලෙස හැදින්වීමටද සුදුසුයි. එහිදී අදාල පාරිභෝගිකයා විසින් භාණ්ඩය හා සේවාව ලබා ගන්නා ආකාරය හා එය පාවිච්චි කරන ආකාරය සම්බන්ධව සිදු කෙරෙන දැනුවත් කිරිමකි. සමහර වෙළෙඳ දැන්වීම් නිර්මාණය කර ඇත්තේ වෙළෙඳ නාමය ගැන විශ්වාසනීයත්වයක් උපදමිනි. එමගින් ඒවා පරි‍භෝජනය වැඩිදියුණු කරවිමට හැකි බැවිනි. මේ අරමුණ ඉටුකරගැනීම උදෙසා සැබෑ කරුණු මෙන්ම පොළඹවන සුළු පණිවිඩද, වෙළෙඳ දැන්වීම්වල අන්තර්ගතවේ. මේ පණිවිඩ දීම පිණිස රූපවාහිනී, ගුවන් විදුලිය, චිත්‍රපට, සඟරා, පුවත්‍පත් , වීඩියෝ ක්‍රීඩා සහ අන්තර්ජාල වෙළෙඳ දැන්වීම් හා වෙළෙඳ දැන්වීම් පුවරු වැනි ප්‍රබල මාධ්‍යයන් යොදා ගනු ලැබේ. හැමවිටම වෙළඳ දැන්වීම් ඉදිරිපත් කරනු ලබන්නේ යම් සමාගමක් වෙනුවෙන් වෙළෙඳ ඒජන්සියක් මගිනි.

ප්‍රචාරණය යනු අලෙවිකරණ සන්නිවේදනයේ ශ්‍රව්‍ය හෝ දෘෂ්ය රූපය වන අතර එය නිෂ්පාදනයක්, සේවාවක් හෝ අදහසක් ප්‍රවර්ධනය කිරීම හෝ විකිණීම සඳහා ප්‍රසිද්ධියේ අනුග්‍රහය දක්වන, නොමිළේ පණිවුඩයක් භාවිතා කරයි. ප්‍රචාරණ අනුග්රාහකයන් බොහෝ විට ඔවුන්ගේ නිෂ්පාදන හෝ සේවාවන් ප්රවර්ධනය කිරීමට කැමති ව්යාපාර. ප්‍රචාරණ දැන්වීම් ප්‍රචාරය කරන අයෙකුගේ පණිවුඩය පාලනය කර ඇති අතර මහජන සම්බන්ධතා වලින් වෙනස් වේ. පුද්ගලික වෙළඳාමෙන් එය වෙනස් නොවන අතර, එම පණිවිඩය පුද්ගලයෙකු නොවන බව එනම්, පුද්ගලයෙකුට නිශ්චිත පුද්ගලයකුට යොමු නොකිරීමයි. ප්රචාරණ කටයුතු විවිධ ජනමාධ්ය හරහා ප්රචාරය කරනු ලැබේ , පුවත්පත්, සඟරා, රූපවාහිනී, ගුවන් විදුලි, එළිමහන් දැන්වීම් හෝ සෘජු තැපෑල; සෙවුම් ප්රතිඵල, බ්ලොග්, සමාජ මාධ්ය, වෙබ් අඩවි හෝ කෙටි පණිවුඩ වැනි නව මාධ්ය. මාධ්‍යයෙන් සත්ය පණිවුඩය දැන්වීමක් හෝ කෙටි දැන්වීමක් සඳහා දැන්වීමක් ලෙස හැඳින්වේ.

වෙළඳ දැන්වීම් බොහෝ විට පාරිභෝගිකයින්ගේ මනසේ නිශ්චිත ගුණාංග සහිත නිෂ්පාදනයක් හෝ ප්රතිරූපයක් ඇසුරු කරන "වෙළඳ නාම" මගින් ඔවුන්ගේ නිෂ්පාදන හෝ සේවාවන් වැඩි කර ගැනීමට උත්සහ කරයි. අනික් අතට ක්ෂණික විකිණීම අපේක්ෂා කරන වෙළඳ දැන්වීම් සෘජු-ප්රතිචාර වෙළඳ දැන්වීම් ලෙස හැඳින්වේ. පාරිභෝගික භාණ්ඩ හා සේවා වලට වඩා වැඩි ප්රචාරණ නොවන වෙළඳ සමාගම්, දේශපාලන පක්ෂ, පොලී කණ්ඩායම්, ආගමික සංවිධාන සහ රාජ්ය ආයතන වේ. ලාභ නොලබන සංවිධාන රාජ්ය සේවයක් ලෙස ප්රකාශ කිරීම වැනි නිදහස් මාධ්යයන් භාවිතා කළ හැකිය. සමාගම යනු ශුභදායී හෝ සාර්ථක වූ බවට සේවකයන් හෝ කොටස්කරුවන්ට සහතික කිරීමට ද ප්රචාරණය භාවිතා කළ හැකිය.

නවීන වෙළඳ ප්රචාරණ ව්යාපාරය ආරම්භ වූයේ 1920 දශකයේදී දුම්කොළ ප්රචාරණය සමඟ හඳුන්වා දුන් තාක්ෂණික ක්රමවලින්ය. එඩ්වඩ් බර්නේස් විසින් දියත් කරන ලද නවීනතම "මැඩිසන් ඇවනියු" දැන්වීම්කරණයේ නිර්මාතෘවරයා ලෙස සලකන ලදී.

2015 දී ප්රචාරණය සඳහා ලෝක ව්යාප්ත වියදම් ඩොලර් බිලියන 529.43 ඇස්තමේන්තු විය. 2017 වසර සඳහා දැන්වීම් ප්රචාරය කළ ප්රක්ෂේපිත ව්යාප්තිය රූපවාහිනියෙන් 40.4% ක්, ඩිජිටල් ඩිජිටල් 33.3%, පුවත්පත් 9%, සඟරා වල 6.9%, එළිමහන් වන විට 5.8% සහ ගුවන්විදුලි වල 4.3% වේ. ජාත්යන්තරව, විශාලතම ("විශාල සිව්") ප්රචාරණ-ඒජන්සි කණ්ඩායම් වනුයේ Interpublic, Omnicom, Publicis සහ WPP.

එසේම වෙළෙඳ දැන්වීමක් සිල්ලර බඩු කරත්ත තහඩුවක, ගුවන් තොටුපල සක්මන් මාවතක බිත්තිවල , බස්රථයක ‍දෙපැත්තේ මෙන්ම දුරකථන පණිවිඩයක හෝ සාප්පුවල පොදු ඇමතිම් විකාශනයක තිබිය හැකිය. වෙළෙඳ දැන්වීම් ස්ථාන ගත කර ඇත්තේ පාඨකයා පහසුවෙන් ඇස ගැටෙන හා නිතර දකින,ඇසෙන තැන්වල දෘෂ්‍ය හෝ ශ්‍රව්‍ය හෝ මුද්‍රණ ආකාරයෙනි.

සමහර සංවිධාන නිතර ප්‍රචාරණය සඳහා අධික මුදලක් වියදම් කරන නමුත් භාණ්ඩයක් හෝ සේවාවක් මහජනතාවට නියත ලෙස විකිණීමට බලාපොරොත්තු වන්නේ නැත. මෙවැනි ආයතන නම් දේශපාලන පක්ෂ, ක්‍රියාකාරී සංවිධාන, ආගමික ප්‍රචාරක සංවිධාන සේවක පිරිස් බඳවා ගැනීමට බලාපොරොත්තු වන හමුදාවන්ය. මීට අතිරේකව සමහර ලාබ නොලබන සංවිධාන විධිමත් ආකාරයේ ප්‍රචාරණයක් නොකරන නමුත් නොමිලේ ලබා ගත හැකි රාජ්‍ය හා පොදු මාධ්‍යයන් ගැන විශ්වාසය තබා ඒවා යොදා ගැනීමට බලාපොරොත්තු වෙයි.

පසුගිය වර්ෂවල ප්‍රචාරණ වියදම් කැපීපෙනෙන අයුරින් ඉහළ ගොස් ඇත. ඇමරිකා එක්සත් ජනපදයේ පමණක් ප්‍රචාරණ වියදම ඩොලර් බිලියන 155 ක් වී ඇති බව TNS මාධ්‍ය බුද්ධි අංශය වාර්තා කරයි. එම වර්ෂයේම ලෝකය පුරා ප්‍රචාරණ වියදම ඩොලර් බිලියන 385 ක්වු බව Global Entertainment and Media Outlook : 2006-2010 නැමති වාර්තාව ඉදිරිපත් කරන “ ප්‍රයිස් වෝටර් හවුස්කූපර්ස් ” නම් ගෝලීය විගණන සමාගම දක්වයි. මේ සමාගම වාර්තා කරන ආකාරයට 2010 වනවිට ලෝක ප්‍රචාරණ වියදම අඩ ට්‍රිලියනයක් ඉක්මවනු ඇත.

රටක ආර්ථික දියුණුව සඳහා ප්‍රචාරණය හේතු වනවා මෙන්ම ඊට සමාජමය වියදමක් ද වැයවේ. අනාරාධිත විද්‍යුත් පණිවිඩ හා වෙනත් ආ‍‍කාරයේ විද්‍යුත් පණිවිඩ කොතරම් ව්‍යාප්තවී ඇද්ද යත් එය ග්‍රාහකයන්ට මහත් හිසරදයක් බවට පත්වී ඇත. එමෙන්ම එය අන්තර්ජාල සේවා සපයන්නන්ටද මූල්‍යමය බරක් බවට පත්වී ඇත. ප්‍රචාරණය මඟින් පාසල් වැනි මහජන ආයතනද වේගයෙන් ආක්‍රමණය කරමින් සිටින අතර එය දරුවන් සූරා කෑමක් ලෙස විචාරකයෝ වාද කරති. මිනිසා ලොවට බිහිවුදා සිටම ඔවුන්ගේ අදහස් උදහස් අන් අය සමඟ හුවමාරු කරගැනීමට විවිධ වු ක්‍රම සංකේත, ලකුණු හෝ අංගචලන භාවිතා කර ඇත. ප්‍රචාරණය යන සංකල්පය ඉතා මෑත කාලයේ ඡනප්‍රිය වුවද ඉතා ඈත අතීතයේදීද පුද්ගලයින්, ප්‍රදේශයන් හෝ රඡයන් එසේත් නැතිනම් රාඡ්‍යයන් අතර පණිවිඩ හුවමාරු කරගැනීමේදී විවිධ සන්නිවේදන ක්‍රම භාවිතා කොට ඇත.

ලංකාවේ මුල් වරට ප්‍රචාරණ කටයුතු අණ බෙරකරුවන් මඟින් ප්‍රචලිත වු අතර රඡය විවිධ තොරතුරු, උසාවි නියෝග හා විවිධ ප්‍රචාරණ කටයුතු සඳහා මෙම ක්‍රමය බහුලව හාවිතයට ගැනිණි. 19 වන සියවසේ අග භාගයේ ඇතිවු කාර්මික විප්ලවයත් නවීන විද්‍යාවේ දියුණුවත් හේතුවෙන් විවිධ කර්මාන්ත නිෂ්පාදන එළි දැක්වීමත් නිසාවෙන් ප්‍රචාරණ කටයුතු ද ශීඝ්‍ර ලෙස සංවර්ධනය විය. ප්‍රචාරණය වර්තමානයේ ඉතාමත් ප්‍රබල සන්නිවේදන මාධ්‍යයක් බවට පත්ව ඇති අතර විවිධ ක්‍ෂේත්‍රයන්ගෙන් ශ්‍රව්‍ය දෘෂ්‍ය යන අංශ දෙකම උපයෝගී කර ගනිමින් භාණ්ඩ හා සේවා පිළිබඳව ප්‍රචාරණය ඉතාමත් සාර්ථක ලෙස එළි දක්වයි.

දියුණු වෙමින් පවතින ශ්‍රී ලංකාව වැනි තුන්වන ලෝකයේ රටවලට මෙම ප්‍රචාරණය ඉතාමත් වැදගත් වේ. එනම් විවෘත ආර්ථිකය මත පදනම් වු වෙළඳ කටයුතු ඉතා පුළුල් තත්වයක පැවතීමත්, ආනයනික භාණ්ඩ රට තුළ බහුල වීමත් නිසා ඇතිවු තරඟයට මුහුණදීම සඳහා මෙම ප්‍රචාරණය ඉතාමත් වැදගත්කමකින් යුක්ත වේ.

අලෙවිකරණ සංකල්පයට අනුව ප්‍රචාරණයෙහි සරල අදහස නම් යම් කිසි භාණ්ඩයක් හෝ සේවයක් සම්බන්ධයෙන් තොරතුරු තවත් පාර්ශවයකට ලබා දීමයි. "ප්‍රචාරණය" හා "ප්‍රචාරණය කිරීම" ද්විධාකාර වන අතර ප්‍රචාරණය ක්‍රියාදාමයක් ලෙසත් ප්‍රචාරණය කිරීම කිසියම් කෙනෙකුට හෝ පාර්ශවයකට පණිවිඩයක් නැතහොත් තොරතුරක් ලබා දීම ලෙසත් අර්ථකථනය කළ හැක. ප්‍රචාරණය පිළිබඳ පිලිප් කොට්ලර්ගේ සංකල්පයට අනුව "ප්‍රචාරණය යනු මුදල් ගෙවනු ලැබු අනුග්‍රහකත්වයක් මඟින් මෙහෙයවන අපෞද්ගලික සන්නිවේදන රටාවක්" ලෙස නිර්වචනය කර ඇත.

ප්‍රචාරණයේ අරමුණු

  • පෞද්ගලික විකුණුම් වැඩි කර ගැනීම

  • විකුණුම් වියදම් අඩු කිරීම

  • ව්‍යාපාරය ව්‍යාප්ත කිරීම ප්‍රචලිත කිරීම හා පුළුල් කිරීමට හැකියාව ලැබීම

  • පොදුවේ විශාල පාරිභෝගික පිරිසකට එකවර ළඟාවීමේ හැකියාව

  • භාණ්ඩ බෙදා හැරීමට නියෝඡිතයන් සොයා ගැනීමේ හැකියාව

  • නව වෙළෙදපොළවල් වල අලුත් පාරිභෝගිකයන් සොයා ගත හැකිවීම

  • අනෙකුත් භාණ්ඩවල තත්වයන් සොයාගෙන තමාගේ භාණ්ඩය උසස් තත්වයකට ගෙන ඒමේ හැකියාව

  • තරඟකාරිත්වයට මුහුණදීමේ හැකියාව ලැබීම

ප්‍රචාරණ ඉතිහාසය

ඊජිප්තුවන් විකුණුම් පණිවුඩ සහ බිත්ති පෝස්ටර් නිෂ්පාදනය කිරීමට පැපිරස් භාවිතා කළහ. පොම්පෙයි සහ පුරාණ අරාබියෙහි නටඹුන්වල වෙළඳ දැන්වීම් සහ දේශපාලන ප්රචාරක ප්රදර්ශනය සොයාගෙන තිබේ. පැරණි ග්රීසියේ හා පුරාණ රෝමයේ පැපිරස්වල වෙළඳ දැන්වීම් අහිමි වී ඇති අතර ඒවා සොයාගෙන තිබේ. වාණිජමය ප්රචාරණය සඳහා වෝල් හෝ රොක් පින්තාරු කිරීම යනු ආසියාවේ, අප්රිකාව හා දකුණු ඇමරිකාවේ බොහෝ ප්රදේශ වල වර්තමානයේ දක්නට ලැබෙන පුරාණ වෙළඳ දැන්වීම් ක්රමයකි. ශිලා සිතුවම්වල සම්ප්රදායට අනුව ක්රි.පූ. 4000 දක්වා දිවෙන ඉන්දියානු රොක් කලා සිතුවම් නැවත සොයාගත හැකිය. පුරාණ චීනයේ දී පළමුවෙන්ම ප්රචාරය කරන ලද්දේ පැණිරස ආහාර පිසීම සඳහා උණ පතුරු (ක්රි.පූ. 11 සිට 7 වන සියවස් දක්වා) යන පොතේ දක්වා ඇති බවය. ප්රචාරණය සාමාන්යයෙන් චාලිගෝලීය පුවරු සහ මුද්රිත කඩදාසිවල ස්වරූපය ගනී. සින්ඩේ රාජ වංශයට ඩොංගලයට මුද්රා තැබූ තඹ මුද්රණ තහඩුවක් මුද්රණ මුද්රණය කිරීම සඳහා "ජිනෑන් ලීව්ගේ ෆයින් ෂීල් ෂොප්" සමඟ හාවා ලාංඡනය හා "උසස් තත්ත්වයේ වානේ දඬු මිල දී ගැනීමටත්, ඉහළම සහ පහළම ලියන ලද "කිසිඳු අවස්ථාවක නිවසේදී භාවිතා කිරීමට සුදානම් වීම" යනු ලොව මුල්ම හඳුනාගත් මුද්රිත දැන්වීම් මාධ්යය ලෙසය. යුරෝපයේ මධ්යතන යුගයේ නගර සහ නගර වර්ධනය වීමට පටන් ගත් අතර පොදු ජනගහනයට කියවීමට නොහැකි විය. "Cobbler", "miller", "tailor", හෝ "blacksmith" ඔවුන්ගේ වෙළඳාම ආරම්භකයක්, ඇඳුම, කබා, ඔරලෝසු, දියමන්ති, අශ්ව සපත්තු, ඉටිපන්දම් හෝ පිටි බෑගයක් වැනි ය. පලතුරු සහ එළවළු කරත්තවල සහ වැගන්වල සිට පිටුපසින් නගර වාසස්ථානයෙන් විකුණන ලද අතර ඒවායේ හිමිකරු වීදි අමතන්නන් (නගර කල්ලි) පාවිච්චි කළහ. එවැනි දැන්වීම්වල පළමුවැනි ග්රන්ථ සම්පාදනය ගයිලෙයිම් ඩී ලා විල්නීන් විසින් ලියන ලද දහතුන්වන සියවසේ කවියක් වන "Les Crisis De Paris" නම් කෘතියේ රැස් කරන ලදි. 18 වැනි ශතවර්ෂයේ දී එංගලන්තයේ සතිපතා පුවත්පත වල වෙළෙඳ දැන්වීම් දක්නට ලැබුණි. මුද්‍රණ යන්ත්‍ර වල දියුණුවත් සමඟ මුද්‍රණ කටයුතු වලට වැඩියෙන් වියදම් දැරීමට හැකි වීමත් නිසා ප්‍රධාන වශයෙන් පොත් සහ පුවත් පත් ප්‍රවර්ධනය කිරීමට මෙම මුල් මුද්‍රිත ප්‍රචාරණයන් යොදා ගන්නා ලදී.

යුරෝපයේ ඉමහත් විනාශක් සිදු කරමින් රෝග පැතිරයාම පිළිබඳව ප්‍රචාරණය කිරීම සඳහාත්, වැඩි ඉල්ලුමක් පැවති ‍ඖෂධ පිළිබඳව ප්‍රචාරණය කිරීම සඳහාත් මෙම මුද්‍රිත ප්‍රචාරණයන් යොදා ගැනුණි

කාර්මික විප්ලවය හා වෙළඳ ප්‍රචාරණය

කාර්මික විප්ලවය සමග මහා පරිමාණ කර්මාන්ත ශාලා හා නිෂ්පාදන බිහිවිය. ධනවාදය වර්ධනය විය. ජනගහනය වර්ධනය විය. මෙම කරුණුවෙළඳ ප්‍රචාරණය පුළුල්විමට බලපාන ලදි.

එකම භාණ්ඩය විවිධ කර්මාන්තකරුවන් අතින් නිෂ්පාදනය වන්නට පටන්ගත්තේ ය. මේ නිසා වෙළඳාපොළ තරඟය ද බිහි විය. භාණ්ඩ නිෂ්පාදනය මෙන්ම පරිභෝජනය ද හොඳ මට්ටමක පවත්වා ගැනීමට ජනතාව ඒ ගැන දැනුවත් විය යුතු විය. කාර්මික විප්ලව යුගයේ නිර්මිත වෙළඳ දැන්වීම් එතරම් ආකර්ෂණිය ඒවා නොවීය. ඒවා රළු පෙනුමකින් යුතු විය. එක දැන්වීමක් තුළ තොරතුරු රාශියක් අඩංගු විය. කාර්මික විප්ලවය නිසා brand name ලොව පුරා වර්ධනය වන්නට විය. මෙලෙස යම් භාණ්ඩයක් විවිධ වෙළඳ නම්වලින් විවිධ පුද්ගලයන් අතින් නිපදවන්නට විම නිසා ප්‍රචාරණය අත්‍යවශ්‍ය විය. එක් සබන් වර්ගයක් වෙළඳපොළට පැමිණියාට වඩා සබන් වර්ග 04 ක් තිබීමේ දී පාරිභෝගිකයාට ගැටලු මතුවිය. මා ගත යුත්තේ කුමන භාණ්ඩය ද යන්නට පිළිතුරක් ලබා දුන්නේ දැන්විම් ය.

දැනටත් හොඳින් වැඩකරන උපකරණ විසිකර දමා අලුතින්ම එකක් හෝ සමහර විටෙක වැඩි දියුණ කළ එකක් මිල දී ගැනීමට මිනිසුන් පෙළඹුණේ දැන්විම්කරණය හේතුවෙනි.

කාර්මිකවිප්ලවයේ කාර්මීකරණයත් සමගම නගර සංඛ්‍යාව ද නගරයක විශාලත්වය ද වර්ධනය විය. ඒ අනුව,

• කාර්මීකරණය සමග නගර බිහිවිම

• එහි ශ්‍රමිකයන් හා ව්‍යාපාර හිමියන් කර්මාන්තශාලා අසළ පදිංචි වීම.

• එම ප්‍රදේශය ජනාකීර්ණ වීම.

• ජනයාගේ අවශ්‍යතා සංකීර්ණ විම

• ජනගහනය ඉහළ යාම නිසා විලාසිතා බිහිවීම

• විලාසිතා වර්ධනයට දැන්වීම්කරණය අවශ්‍ය වීම.

යන සාධක මත කාර්මික විප්ලව යුගයේ දී දැන්විම්කරණය වර්ධනය විය

මාධ්‍යයන්

මිනිසුන්ට මුදල් ගෙවා යම් සළකුණක් රැගෙන සිටීමට සැලැස්වීම පැරණිම දැන්වීම් විධික්‍රමයකි. මෙය මිනිසුන් දිශානුගත කරවන සුළු චිත්‍රමය සලකුණකි. සිංගප්පූරුවේ දැන්වීම් යෙදූ බස් රථ භාවිතා වේ. බස් රථ හා අනෙකුත් රථ දැන්වීම් සඳහා ඉතා ජනප්‍රිය මාධ්‍යයකි.

සිංගප්පුරැවේ GAP ප්‍රචාරණය කරන දැන්විම් සහිත බස් රියක් , රථවාහන වලින් දැන්විම් ප්‍රචාරණය කිරීම ජනප්‍රිය ක්‍රමයකි

වානිජ්‍ය දැන්වීම් මාධ්‍යයන් ලෙස බිත්තිවල අඳින ලද චිත්‍රමය දැන්වීම් (Wall paints), බිල් බෝර්ඩ්, රූප මුද්‍රිත වාහන, ගුවන් විදුලිය, සිනමාව, රූපවාහිනී දැන්වීම්, වෙබ් අඩවිවල දැන්වීම්, ජංගම දුරකතන තිරයන්, කඩසාප්පුවල භාණ්ඩ එහා මෙහා කිරීමට යොදන කරත්ත, බස් නැවතුම්වල ආසන, සඟරා, පුවත්පත්, නගර නිළ නිවේදකයින්, බස්රථවල හෝ ගුවන් යානාවල දෙපැති (logojets) , කුලීරථවල දොර, මඟී තිර, සංගීත වේදිකා ප්‍රදර්ශන, දුම්රිය වේදිකා, සුපිරි වෙළඳසැල්වල ඇති ඇපල් මත ස්ටිකර්, ෆෝස්ටර්, ටිකට්වල පිටුපස දැක්විය හැකිය වානිජ්‍ය දැන්වීම් මාධ්‍යයන් ලෙස බිත්තිවල අඳින ලද චිත්‍රමය දැන්වීම් (Wall paints), බිල් බෝර්ඩ්, රූප මුද්‍රිත වාහන, ගුවන් විදුලිය, සිනමාව, රූපවාහිනී දැන්වීම්, වෙබ් අඩවිවල දැන්වීම්, ජංගම දුරකතන තිරයන්, කඩසාප්පුවල භාණ්ඩ එහා මෙහා කිරීමට යොදන කරත්ත, බස් නැවතුම්වල ආසන, සඟරා, පුවත්පත්, නගර නිළ නිවේදකයින්, බස්රථවල හෝ ගුවන් යානාවල දෙපැති (logojets) , කුලීරථවල දොර, මඟී තිර, සංගීත වේදිකා ප්‍රදර්ශන, දුම්රිය වේදිකා, සුපිරි වෙළඳසැල්වල ඇති ඇපල් මත ස්ටිකර්, ෆෝස්ටර්, ටිකට්වල පිටුපස දැක්විය හැක